De voordelen van data-gedreven reclame zijn welbekend. Hogere relevantie van online content, sneller de juiste informatie kunnen vinden, reclame wordt minder vervelend. Mijn eerdere onderzoek toonde ook nadelen van gebruik van data – consumenten zijn bang om hun privacy en voelen zich onmachtig. Maar hoe ontstaan deze gevoelens? Kan gepersonaliseerde reclame een negatieve trigger zijn?
Waar gaat deze blog over?
Reclame doet mensen steeds vaker denken aan dataverzameling door bedrijven.
Een voorbeeld hiervan is de surveillance effect – het gevoel dat slimme apparaten meeluisteren en online advertenties worden weergegeven op basis van recente gespreksonderwerpen.
Zo wordt reclame niet alleen als een persuasieve boodschap ervaren maar ook als een uiting van surveillance.
Dit kan gevolgen hebben voor de effectiviteit van reclame door bijvoorbeeld chilling effects.
Help, ik word afgeluisterd!
Een van de meeste bekende zorgen van consumenten is het gevoel dat ze afgeluisterd worden. “Ik heb met mijn moeder over reizen naar Spanje gesproken en heb het nooit online opgezocht. Toch kreeg ik na het gesprek online allerlei reclame over vakanties in Spanje.” – dit soort voorbeelden hoor ik altijd als ik anderen over mijn onderzoek naar data-gedreven reclame vertel.
Dit artikel verscheen eerder op https://www.marketingfacts.nl/ en kunt u volledig lezen via deze link: https://www.marketingfacts.nl/berichten/data-gedreven-reclame-is-big-brother-watching-me/
